آیت‌الله سید احمد میرعمادی 30 اردیبشهت ماه در تفسیر آیه دوم سوره «زمر» با عنوان «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ» اظهار داشت: کسی که سوره «زمر» را تلاوت کند و با آیات آن انس بگیرد خداوند او را به مقام توحیدی می‌رساند.

نزول قرآن به دو شکل دفعی و تدریجی

وی بابیان اینکه آیات اولیه سوره «زمر» در مورد کتاب قرآن و اینکه این کتاب چه اهمیتی دارد، است؛ عنوان کرد: قرآن کتابی بوده که هم نازل کننده و هم محتوای آن اهمیت دارد و محتوای قرآن کتاب زندگی است؛  وقتی این کتاب را تفسیر می‌کنیم به این دلیل بوده که می‌خواهیم زندگی خود را بر مبنای قرآن قرار دهیم و خدا بر زندگی ما حاکم شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه نازل کننده قرآن خداوند است و در آیه اول این سوره برای خدا دو صفت عزیز و حکیم ذکرشده است، گفت: کتاب قرآن از نظر نازل کننده محکم و نفوذناپذیر است.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به ویژگی‌های کتاب قرآن بیان داشت: قرآن دو نزول داشته و یک‌بار به‌صورت دفعی و یک‌بار نیز به‌صورت تدریجی بر قلب پیامبر نازل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر بوده و نزول تدریجی در مدت ۲۳ سال به‌صورت پراکنده بوده است، بیان داشت: کتابی که به‌صورت دفعی نازل‌شده همان کتابی بوده که به‌تدریج نازل‌شده و هیچ‌گونه فرقی در آن‌ها وجود ندارد.

هرکسی قرآن را بیاموزد در مسیر حق قرار می‌گیرد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه در آیه اول و دوم سوره «زمر» کلمه کتاب دو بار تکرار شده و علت این امر این بوده که خداوند می‌خواهد بفرماید آن کتابی که در شب قدر نازل‌شده همان کتاب بوده که به‌تدریج نازل‌شده است، گفت: کم‌وزیادی در این دو شکل نزول شدن کتاب قرآن اتفاق نیفتاده است.

آیت‌الله میرعمادی همچنین بابیان اینکه در آیه دوم ذکرشده که ما قرآن را به‌حق نازل کردیم، گفت: این کلمه حق به این معنی بوده که خداوند می‌خواهد بفرماید که این کتابی که برای شما فرستادیم به‌حق نازل‌شده چون از سوی خدای حق است، خدا حق است و آنچه را که خدا نازل کند حق است و باطل نیست.

قرآن کتابی است که لباس حق به تن دارد و هرکسی که با قرآن باشد حق است

وی بابیان اینکه قرآن کتابی است که قبل و بعد از نزول در آن باطلی وجود ندارد و لباس حق پوشیده است، گفت: قرآن کتابی است که لباس حق به تن دارد و هرکسی که با قرآن باشد حق است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه ما مدعی هستیم که ما مسلمانان به‌حق هستیم چراکه کتاب ما به‌حق است، خدا، رسول و امام ما به‌حق است، افزود: همچنین تفسیر دیگری که در این رابطه وجود دارد این بوده که ما قرآنی را نازل کردیم که سراسر حق است و انحراف در آن نیست و هرکسی قرآن را بیاموزد در مسیر حق قرار می‌گیرد.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه مبدأ صدور قرآن حق است چراکه مبدأ صدور خداوندی است که عزیز و حکیم است، بیان داشت: همچنین مبدأ فرود و نزول قرآن که قلب پیامبر بوده حق است چراکه پیامبر انسان کامل است و آورندگان قرآن که فرشتگان هستند و معصوم هستند آن‌ها نیز به‌حق هستند و کسانی که با قرآن باشند نیز حق هستند.

عالم جلوه و آیت خدا است

وی با تأکید بر اینکه وقتی خدا و قرآن حق است باید ما نیز بندگی خالص خدا را انجام دهیم، تصریح کرد: باید خدا را با اخلاص بندگی کنیم، مسئله اخلاص در بندگی خداوند خیلی مهم است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه اگر ما به این امر معتقد باشیم که در نظام هستی جز  «الله» حاکم دیگری وجود ندارد و در نظام هستی چیزی جزء «الله»  نیست عبادت ما هم باید برای خدا باشد، بیان داشت: انسان اگر غیر خدا را عبادت کند «هیچ» را عبادت کرده و این عبادت باطل و پوچ است.

عبادتی که ریا در آن باشد درواقع عبادت «هیچ» است

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه عبادتی که ریا در آن باشد درواقع عبادت «هیچ» است، گفت: اگر انسان عبادت و نگاه توحیدی داشته باشد غیر خدا هیچ‌چیز دیگری را نمی‌بیند.

وی با اشاره به اینکه دین برای خدا است و غیر خدا شایسته عبادت نیست چراکه غیر خدا «هیچ» است، بیان داشت: غیر خدا پوچ است و عبادت منحصر در خدا است و فقط از آن خداوند است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه هر چیزی که در عالم وجود دارد آینه، جلوه و آیت خدا است، گفت: همه‌چیز نشانه خدا است و در عالم هستی غیر خدا وجود ندارد.

آیت‌الله میرعمادی بیان داشت: در آیه دوم سوره «زمر» پنج نکته وجود دارد اول اینکه قرآن دارای دو نزول دفعی و تدریجی است، دوم اینکه کتابی که به‌صورت دفعی نازل شد همان کتاب به‌صورت تدریجی نازل‌شده است، سوم نزول به‌حق قرآن، چهارم اینکه خدا را خالص عبادت کنیم چراکه غیر خدا «هیچ» است و نکته پنجم این بوده که عبادت منحصر در خدای متعال است.