حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد ميرعمادي، نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايکنا) از لرستان، گفت: بحث موانع رشد اقتصادي از مهم‌ترين موضوعات اقتصادي است و تا زماني‌که آسيب‌‌شناسي نشود و موانع رشد، شناسايي و برطرف نشود، هرگز انسان در زمينه اقتصاد به رشد و پيشرفت دسترسي پيدا نمي‌کند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر هرگونه تلاش و جهاد اقتصادي نيازمند به شناسايي موانع اقتصادي و رفع آن‌ها و ارائه راه‌حل براي مبارزه با آن آسيب‌ها است؛ از اين رو ابتدا بايد موانع رشد اقتصادي شناخته شود تا جهادي فراگير و همه‌جانبه براي شکوفايي اقتصادي صورت گيرد.

تکاثر؛ يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي رشد اقتصادي

حجت‌الاسلام ميرعمادي تکاثر و زراندوري را يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي رشد اقتصادي هر جامعه‌اي دانست و ادامه داد: تکاثر به معناي افتخار به زيادي ثروت و مال، زيادي اولاد است، اهل لغت، تکاثر را به معناي هم‌‌چشمي کردن و نازديدن و تفاخر به فزوني اموال، گرفته‌اند و اين در دين اسلام مذموم واقع شده است.

نماينده ولي‌فقيه در لرستان افزود: خداوند در قرآن کلمه تکاثر را در دو جا به کار برده است و همچنين يک سوره به نام تکاثر است؛ قرآن مي‌فرمايد: «أَلْهَکُمُ التَّکَاثُرُ» يعني افزون‌طلبي و تفاخر به مال و فرزند شما را مشغول داشته و از خدا غافل کرده است؛ لذا در اين آيه شريفه، تکاثر به شدت مورد توبيخ و شرزنش قرار گرفته است، همچنين خداوند در آيه 20 سوره حديد مي‌فرمايد: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ؛ بدانيد که زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يکديگر و فزون‏‌جويى در اموال و فرزندان است».

همراهي تکاثر با چهار صفت لهو، لعب، تجمل و فخر

حجت‌الاسلام ميرعمادي عنوان کرد: در قرآن کريم تکاثر همراه چهار صفت ديگر لهو، لعب، تجمل و فخر آمده که همگي از رذايل اخلاقي هستند؛ کمااينکه از شيخ بهايي نقل شده است که اين پنج صفت هرکدام اشاره به مرحله‌اي از مراحل عمر انسان است، دوران کودکي دوران بازي، دوران نوجواني دوران سرگرمي، دوران جواني دوران زينت و آرايش، دوران کاملي دوران تفاخر به حسب و نسب و دوران پيري دوران حرص به اموال و اولاد؛ بنابراين يک بخشي از زندگي انسان نازيدن و تفاخر به اموال و اولاد است.

وي بيان کرد: در روايتي از نبي مکرم اسلام(ص) عنوان شده است فرزند آدم پيوسته مي‌گويد: مالم، در حالي‌که تو از مال خود چيزي نداري جز آن‌چه که خوردي، نابود شد و آنچه پوشيدي، پس کهنه شد و يا آنچه در راه خدا صدقه دادي، پس‌انداز شد؛ لذا در نظام اقتصادي اسلام، به شدت با تکاثر و مال‌اندوزي مبارزه شده است و تکاثر امري مذموم و ناپسند است؛ به‌طوري‌که انسان را از راه اصلي و کمال باز مي‌دارد.

امام جمعه خرم‌آ‌باد اظهار کرد: پيامبراکرم(ص) فرموده است: هَلاکُ رِجالِ اَمتي في ترک العلم و جمع المال؛ هلاکت و تباهي امت من در ترک علم  جمع کردن مال است و در حديث ديگري به ابوذر فرموده است: اي ابوذر در ميان امت من کساني خواهند بود که در ناز و نعمت به دنيا مي‌آيند و در ناز و نعمت پرورش يابند، همت آنان صرف خوراک‌ها و نوشيدني‌هاي رنگارنگ است و چاپلوسان و طمع‌داران آنان را ستايش و تعريف مي‌کنند، آنها هم خوششان مي‌آيد درحالي‌که آنان اشرار امت من هستند.

زيادي مال، سبب تباه شدن دين مي‌شود

نماينده ولي‌فقيه در لرستان با اشاره به فرمايش مولاي متقيان امام علي(ع) مبني بر اين‌که بدانيد زيادي مال، سبب تباه شدن دين و قساوت قلب مي‌شود، گفت: آري دارايي و مال زياد و ثروت‌اندوزي، سببب طغيان و هلاکت انسان است؛ کمااين‌که قرآن کريم مي‌فرمايد: «کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى  أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى ؛ حقا که انسان سرکشى مي‌کند، همين که خود را بي‌‏نياز پندارد»، (علق/ 6 و 7) و براساس روايات متعدد، انسان به انجام دادن اعمال صالح، کسب علم و دانش، فراگيري اخلاق و آداب و اقدام به کارهاي بزرگ و جوانمردانه بيش از گردآوردن مال نياز دارد.

حجت‌الاسلام ميرعمادي عنوان کرد: امام صادق(ع) از پيامبر اکرم(ص) نقل مي‌فرمايد که فرموده است: ما پيامبران براي گردآوردن مال برانگيخته نشديم؛ بلکه براي انفاق مال مبعوث شديم؛ لذا هرکس اندک آشنايي با منابع ديني اسلام داشته باشد، به‌خوبي متوجه مي‌شود که تکاثر در اسلام منفي و مطرود است و اسلام برنامه‌ها و راه‌هاي  مشخصي براي مبارزه با تکاثر دارد.

رشد رذايل اخلاقي از آثار تکاثر است

وي ادامه داد: طغيان‌گري، غرور و خودپسندي يکي از آثار تکاثر است به طوري‌که خداوند در آيات 6 و 7 سوره علق مي‌فرمايد: «کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى، أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى» و نيز در تاريخ آمده است امام علي(ع) پس از ورود به بازار بصره گريست و فرمود: اي بندگان دنيا و نوکران اهل دنيا چه وقت زاد و توشه فراهم مي‌آوريد و در انديشه بازگشت به قيامت مي‌افتيد، پس از آن آيات 37 تا 39 نازعات را تلاوت فرمود که «فَأَمَّا مَن طَغَى وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى ؛ هرکس طغيان کرد و زندگي‌ اين جهان را برگزيد به يقين دوزخ جايگاه اوست».

نماينده ولي‌فقيه در لرستان بيان کرد: از آثار و پيامدهاي ديگر تکاثر، حسادت و حرص، کينه و عداوت، محروميت از معنويت و نورانيت و ... است، رشد و پرورش اين رذايل اخلاقي در نتيجه ثروت‌اندوزي و فزون‌طلبي و عدم اعتقاد به معاد و قيامت است.

حجت‌الاسلام ميرعمادي عنوان کرد: تکاثر و تفاخر به زيادي اموال و افراد، داراي علل و انگيزه‌هاي فراواني است، تکاثر از نظر اسلام يک پديده ساده مادي يا اجتماعي محض نيست، بلکه پديده‌اي است نفساني، اخلاقي، اقتصادي و اجتماعي که داراي علل و زمينه‌هاي گوناگون است.

وي ادامه داد: انسان موجودي است که از نظر طبع و غريزه، استخدام‌گراست، انسان مي‌کوشد تا به‌وسيله‌اي ديگري را به استخدام خود درآورد و از منافع آن بهره‌مند شود؛ اين روحيه استخدام‌گري او را وامي‌دارد به تکاثر وي بياورد تا منافع بيشتري از اين طريق به‌دست آورد.

فريبندگي دنيا؛ از عوامل تکاثر

حجت‌الاسلام ميرعمادي با بياناين‌که دومين عامل و زمينه تکاثر‌طلبي، فريبندگي دنياست، اظهار کرد: جلوه‌هاي فريبنده دنيا، انسان را به خود سرگرم مي‌کند و موجب مي‌شود تا انسان نتواند از قواي خود در راستاي هدفي که شناخته بهره جويد.

نماينده ولي‌فقيه در لرستان عنوان کرد: جمع کردن مال و تکاثر موجب جهل به خدا و قيامت مي‌شود انسان بر اثر جهل و ناداني خيال مي‌کند جمع کردن مال سبب جاودانگي و خوشبختي است در حالي‌که سعادت و خوشبختي در انفاق و بخشش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آرشیو اخبار