حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌‍‌ فقیه در لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با مقوله اقتصاد گفت: در نظام اقتصادی اسلام و براساس آیات و روایات فراوان، فعالیت‌های اقتصاد ربوی ممنوع و حرام است.

ممنوعیت و حرمت ربا، از ویژگی‌های نظام اقتصادی اسلام است

وی حرمت و ممنوعیت ربا را از ویژگی‌های نظام اقتصادی اسلام دانست و افزود: از نظر اسلام، ربا یک نوع تبادل اقتصادی ناسالم است که عواطف و پیوندها را سست می‌کند، بذر کینه و دشمنی را در دل‌ها می‌پاشد، تعادل اقتصادی جامعه را به هم می‌ریزد، فاصله طبقاتی را افزایش می‌دهد و سرانجام موجب رکود اقتصادی می‌شود.

حجت‌الاسلام میرعمادی در رابطه با شفاف‌سازی درباره مفهوم «ربا»، اظهار کرد: «ربا» در لغت به معنای زیاده و افزایش است و در اصطلاح فقه اسلامی به اضافه خاصی گفته می‌شود که در مبادله دو کالای مانند هم که با وزن اندازه‌گیری می‌شوند اتفاق می‌افتد.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان بیان کرد: در آیات و روایات متعددی بر حرمت ربا تأکید شده است؛ کمااینکه خداوند متعال در آیه 275 سوره بقره می‌فرماید: «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ...؛ کسانى که ربا مى‏خورند، (از گور) برنمى‏خیزند مگر مانند برخاستن کسى که شیطان بر اثر تماس‏، آشفته‏سرش کرده است‏. این بدان سبب است که آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنکه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانیده است‏ ...».

ربا، اقتصاد جامعه را متزلزل می‌کند

حجت‌الاسلام میرعمادی ادامه داد: منطق و استدلال رباخواران این است که تفاوتی میان معامله و ربا وجود ندارد در حالی‌که در معامله هر دو طرف در معرض سود و زیان هستند و هر دو با خرید و فروش در مسیر تولید و گردش اقتصاد، تلاش می‌کنند، از این رو معامله و تجارت، موجب گردش سالم ثروت است ولی در ربا یک طرف سود و طرف دیگر ضرر می‌کند و سرمایه در مسیر ناسالم می‌افتد و به تبع اقتصاد جامعه متزلزل می‌شود.

نظام صحیح اقتصادی بر پایه تعاون، انفاق و صدقات شکل می‌گیرد

وی اضافه کرد: خداوند در آیه 276 سوره مبارکه بقره فرمود: «یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ؛ خدا از (برکت‏) ربا می‌کاهد، و بر صدقات مى‏افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهکارى را دوست نمى‏دارد»، یعنی خداوند سرمایه‌های ربوی را نابود می‌کند اما نظام صحیح اقتصادی بر پایه تعاون و همکاری، انفاق و صدقات را رشد و افزایش می‌دهد.

ربا خواری از گناهان کبیره است

حجت‌الاسلام میرعمادی ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی فرمود: هفت گناه کبیره وجود دارد: کشتن مؤمن به عمد، متهم ساختن زن پاکدامن به زنا، فرار از جهاد، تعرب بعد از هجرت، خوردن مال یتیم، خوردن ربا و خوردن شراب و در حدیث دیگری پیامبر اکرم(ع) در سفارش خود به علی(ع) فرمود: یا علی مردم به اموالشان امتحان می‌شوند، آنان حرام خدا را با شبهات دروغین و هوس‌های فریبنده، حلال شمارند، پس شراب را به اسم آب انگور، رشوه را به اسم هدیه و ربا را به اسم خرید و فروش حلال می‌شمارند.

دوری از ربا، یکی از مؤلفه‌های اقتصاد سالم است

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در رابطه با فلسفه تحریم ربا در اسلام، بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد سالم از نظر اسلام، دوری از ربا است، ربا به‌عنوان یک انحراف اقتصادی آثار منفی و شومی را در پی دارد که در منابع دینی ما، دلایل بسیاری برای فلسفه تحریم ربا مانند خوردن مال مردم به باطل، فساد اموال و زیان اقتصادی، مانع فضایل و موجب رواج فضایل اخلاقی ذکر شده است.

حجت‌‌الاسلام میرعمادی عنوان کرد: ربا سوءاستفاده از نیاز و احتیاج دیگران است، وقتی شخصی گرفتار شود یا به مشکل مالی برخورد کند و نیاز به پول داشته باشد، در چنین شرایطی اسلام می‌خواهد برای رفع احتیاجات، افراد به یکدیگر احسان کنند، قرض‌الحسنه دهند، نیکی و معروف در میان مردم رواج پیدا کند، درحالی‌که اگر در چنین شرایطی ربا صورت بگیرد، شقاوت قلب، دنیادوستی، مال‌پرستی و بخل تقویت می‌شود و انواع رذائل اخلاقی گسترش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) از رسول‌ خدا(ع) نقل می‌فرماید: بیشترین چیزی که بر امتم بعد از خود می‌ترسم، سه چیز است؛ این کسب‌های حرام، شهوت پنهانی و ربا، زیرا این سه عامل موجب گسترش رذائل اخلاقی در جامعه هستند.

حجت‌الاسلام میرعمادی عنوان کرد: خداوند در آیه 39 سوره روم می‌فرماید: «وَمَا آتَیْتُم مِّن رِّبًا لِّیَرْبُوَ فِی أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا یَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَیْتُم مِّن زَکَاةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ؛ و آنچه [به قصد] ربا مى‏دهید تا در اموال مردم سود و افزایش بردارد نزد خدا فزونى نمى‏گیرد و[لى] آنچه را از زکات در حالى که خشنودى خدا را خواستارید دادید پس آنان همان فزونى‏یافتگانند [و مضاعف مى‏شود]».

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان اظهار کرد: در آیه مذکور خداوند با صراحت ربا را بی‌ارزش تلقی کرده و زیرا موجب دستگیری از مردم نمی‌شود تا در نزد خدا پاداش داشته باشد، اما زکات دادن و انفاق کردن در راه خدا موجب اجر و پاداش است، چون رباخوار آن مال زیادی را می‌گیرد درحالی‌که استحقاق ندارد؛ لذا خداوند ربا را حرام کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آرشیو اخبار