حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه 7 مردادماه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 44 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: پیامبران الهی برای هدایت مردم از دو روش استفاده کردند.

وی انذار به معنی ترساندن و بیم دادن و تبشیر به معنای بشارت دادن، مژده دادن و تشویق کردن را دو روش مورد نظر دانست و افزود: تنبیه و تشویق دو روش تربیتی بوده که در نظام مدیریتی این دو روش بسیار موثر و کارساز است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در تعلیم و تربیت نیز این دو روش مورد تاکید قرار گرفته است ادامه داد: واژه تبشیر و مشتقاتش 84 بار در قرآن تکرار شده ولی واژه انذار و مشتقاتش 125 بار در قران آمده است که نشان می دهد در تعلیم و تربیت و ارشاد تنبیه بیشتر از تشویق باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام میرعمادی به نکات تفسیری این آیه اشاره کرد و بیان داشت: پیامبران همه مردم را انذار می کنند. این ترساندن و بیم دادن هشدار به همه و نه فقط گناهکاران و مجرمین است.

وی با بیان اینکه در قرآن 5 گروه بیشتر تهدید می شوند ادامه داد: رفاه طلبان، کافران و مشرکان، فاجران و گنهکاران، طاغوتیان و ظالمان و عشیره و بستگان از جمله این گروهها هستند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در زمینه روزی که عذاب می آید در این آیه سه احتمال داده شده است، افزود: اول مقصود روز قیامت، دوم روز فرارسیدن مرگ و سوم روز نزول بلا و مجازات های دنیوی است.

حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: در آن روز ظالمان در برابر عذاب خداوند مهلت می خواهند و خودشان می گویند که هدف از تقاضای مهلت دو چیز است تا اول دعوت خدا را اجابت کنند و دوم از پیامبران تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه پاسخ خداوند در برابر درخواست مهلت خواستن ظالمان منفی است چون می داند تقاضای آنها جدی و واقعی نیست و دروغ می گویند، یادآور شد: قرآن می فرماید که هشت دلیل برای اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد هواپرستی، دلبستگی و حب دنیا، نداشتن ایمان و یقین به قیامت، لجبازی و خودخواهی، تقلید کورکورانه از اباء و اجداد، وجود رهبران و پیشوایان و سلاطین فاسد، وجود تبلیغات سوء و محیط نامناسب و وسوسه های شیطانی از جمله دلایل اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان دانست.

آرشیو اخبار