حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آ‌باد شامگاه یکشنبه، هشتم تیر دربرنامه تفسیر قرآن‌ کریم با محوریت سوره مبارکه ابراهیم(ع) در بیان نکات تفسیری آیه اول این سوره؛ «الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ الف لام راء کتابى است که آن را به‌سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به‌سوى روشنایى بیرون آورى به سوى راه آن شکست‌ناپذیر ستوده»، گفت: ‌فلسفه نزول قرآن برای خارج ساختن مردم از ظلمات به‌سوی نور است.

وی با بیان این‌که قرآن‌ کریم نازل شده تا مردم را از ظلمات به‌سوی نور هدایت کند، اضافه کرد: بخل، شرک، جهل، فساد، منکرات از مصادیق بارز ظلمات است، قرآن‌ کریم نازل شده تا انسان را از جهل و نادانی به علم و دانش، از شرک به ایمان، از ظلم و ستم به قسط و عدالت و از گناه به پاکی و تقوا و از تفرقه و اختلاف به وحدت و هم‌دلی دعوت کند.

این مفسر قرآن‌ با اشاره به این‌که این صفت هدایت‌گری گاهی به خود خدا نسبت داده شده، گاهی به پیامبر(ص) و گاهی به قرآن گفت: نکته تفسیری دیگر در این آیه این است که کلمه «ظلمات» به‌صورت جمع آمده اما کلمه «نور» به‌صورت مفرد و حال این سؤال مطرح است که چرا ظلمات به‌صورت جمع آمده است.

وی با یادآوری این‌که همه نیکی‌ها، خوبی‌ها، پاکی‌ها و فضیلت‌ها در پرتوی توحید «الله» است، گفت: این آیه بیان‌گر این است که راه راست یکی است اما راه انحرافی فراوان است؛ لذا ظلمات را به‌صورت جمع و نور را به‌صورت مفرد آورده است.

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که ظلمات همه جا مایه اختلاف و پراکندگی است، تصریح کرد: ریشه ظلمت متعدد و ریشه نور واحد است به این خاطر است که کلمه «نور» به‌صورت مفرد و ظلمات به‌صورت جمع آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که قرآن نیاز به رهبر الهی و ناطق دارد، گفت: قرآن همیشه همراه با عترت است، قرآن صامت نیاز به قرآن ناطق دارد.

پوی در بیان سایر نکات تفسیری این آیه گفت: سرچشمه وحی و نیکی‌ها ذات پاک خداوند است، هدایت به اسم خداست، اسباب هدایت را خدا باید فراهم کند و مهم‌ترین نکته در این آیه این است که هدایت به اذن پروردگار است و اگر خدا نخواهد هدایتی صورت نمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که خداوند منشأ همه چیز است و پیامبران و کتب آسمانی وسیله هدایت هستند، افزود: نکته تفسیری دیگر آیه اول سوره ابراهیم در رابطه با مفهوم «لِتُخْرِجَ النَّاسَ» که می‌فرماید شما را از ظلمات به‌سوی نور دعوت می‌کنیم این نور راه خدای عزیز و حمید است اشاره‌ای به اسمای الهی دارد.

وی با بیان این‌که از مجموع 99 اسم از اسمای الهی 85 اسم آن در قرآن آمده است، گفت: اسمای دیگری هم برای خداوند متعال ذکر شده به‌نحوی که در دعای جوشن کبیر هزار اسم برای خداوند بیان شده است.

میرعمادی اظهار کرد: اسمای عزیز و حمید که در این آیه به آنها اشاره شده بیان‌گر این است که خدا شکست‌ناپذیرو منزه از سود و زیان است، عزیز یعنی این‌که خدا کسی است که شکست‌ناپذیر است و کسی نمی‌تواند بر او غلبه پیدا کند.

آرشیو اخبار