آیت الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه سه‌‍‌شنبه، 16 تیرماه در برنامه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در تفسیر آیه 28 سوره فاطر با این مضمون که « وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ کَذَلِکَ إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ »، گفت: موضوع این آیه بیان عظمت و قدرت خداوند متعال است.

وی با یادآوری این‌که خداوند متعال دارای دو کتاب تشریع و تکوین است، و خداوند با بیان شگفتی‌های نظام هستی می‌خواهد عظمت خود را به انسان‌ها معرفی کند، افزود: خداوند متعال در آیه 28 سوره فاطر می‌فرماید: «و از مردمان و جانوران و دام‌ها که رنگ‌هایشان همان‌گونه مختلف است [پدید آوردیم] از بندگان خدا تنها دانایانند که از او مى‏ترسند آرى خدا ارجمند آمرزنده است».

آیت الله میرعمادی اضافه کرد: همان‌گونه که کوه‌ها، موجودات، حیوانات و گیاهان دارای انواع و رنگ‌های مختلف هستند انسان‌ها نیز انواع مختلف از سرخ پوست، سیاه پوست، زردپوست و سفیدپوست دارند.

این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: انسان‌ها با وجودی‌که در انسان بودن مشترک هستند اما از نظر خُلق و خوی، استعداد، ذوق و سلیقه، چهره، باطن، اخلاق و رفتار متفاوت هستند که این تفاوت‌ها نشانه‌ای از قدرت و عظمت خداوند متعال است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: در این آیه کلمه «کَذَلِکَ» را داریم که به سه نوع قرائت می‌شود گاهی کذلک متصل به کلمه بعدش است گاهی کذلک به‌صورت مستقل قرائت می‌شود و گاهی نیز متصل به جمله بعدی می‌شود.

وی با بیان این‌که در این آیه گفته شده که فقط علما و دانشمندان نسبت به خدا خشیت دارند، گفت: از آن‌جا که صحبت از کتاب تکوین، انسان‌شناسی، حیوان شناسی، گیاه شناسی و کوه‌شناسی و غیره است علما و دانشمندان به‌دلیل این که این‌ها را می‌شناسند و بهره‌گیری از آیات طبیعت و کتاب تکوین از سوی دانشمندان و علما انجام می‌گیرد لذا صحبت از خشیت علما شده است.

آیت الله میرعمادی در معرفی کلمه خشیت با بیان این‌که خشیت ترس آمیخته با بزرگ شمردن و تعظیمی که از روی علم و آگاهی می‎باشد، افزود: مهمترین ویژگی و خصوصیتی که در این آیه برای علما بیان شده «خشیت» است، عالم عاقل خشیت دارد.

این مفسر قرآن‌کریم در ادامه در بیان ویژگی‌های عالم خداترس گفت: عالم خداترس گفتارش با کردارش یکی است و در یک کلام اعمالش با سخنانش یکی است بین گفتار و رفتارش هماهنگی وجود دارد همچنین عالم خداترس علمش توام با عبادت است و رابطه‌اش با خدا قوی است.

ایشان ادامه داد: عالم با خشیت چون خشیت دارد قدرت تشخیص حق از باطل دارد و اهل بصیرت و همچنین اهل تعقل، تفکر و تدبر است، عالم خداترس در هدایت مردم دل‌سوز و خیرخواه است.

آیت الله سیداحمد میرعمادی فروتنی و تواضع، با مردم و از جنس مردم بودن، همنشینی با فقرا و محرومان و رازداری را از دیگر ویژگی‌های عالم خداترس بیان کرد.

وی با بیان این‌که علم و عقل سبب خشیت است، خاطرنشان کرد: اگر علما خشیت دارند سرچشمه خشیت به‌خاطر عزت نفس است و لفظ غفور که در این آیه آمده است منظور این است که اگر عالم با خشیت و خداترس خطایی هم داشته باشد چون خشیت دارند خداوند آن‌ها را می‌بخشد و این قبیل علما سرچشمه عزت نفس هستند.

آخرین اخبار