آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه 13 تیرماه  در بیست وششمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در سوره رعد مربوط به بحث نبوت است، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره رعد هفت مطلب در مورد نبوت مطرح کرده است.

مخالفت عده ای از مردم در امر تبلیغ دین

وی به نکات مطرح شده در آیات مربوط به مسئله نبوت اشاره کرد و گفت: مطابق این آیات پیامبران فرستاده خدا هستند، هرچه می گویند از خدا بوده و از پیش خود چیزی ندارند همچنین در این آیات وظایف پیامبران همچون فلسفه بعثت پیامبران، برنامه آن ها، کتاب و حکمت، هدایت و ارشاد مردم و اجرای عدل و قسط بیان شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: در آیات مربوط به نبوت مسائلی همچون درخواست معجزه از سوی مردم توسط پیامبران، تکذیب و انکار پیامبران از سوی برخی مردم، تسلی بخشیدن به پیامبر اکرم(ص) در برابر مشکلات و سختی ها، دلداری دادن به مومنان در برابر مخالفان و تهدید مخالفان پیامبران مطرح شده است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در آیه ۳۰ سوره رعد خداوند قصد دارد به پیامبر تسلی داده و به او دستور دهد در برابر مشکلات صبر و استقامت کند، بیان داشت: در آیه ۳۰ سوره رعد «کذلک ارسلناک فی امه قد خلت من قبلها امم لتتلو علیهم الذی اوحینا الیک وهم یکفرون بالرحمن قل هو ربی لا اله الا هو علیه توکلت والیه متاب» خداوند می خواهد بگوید ای پیامبر بدان نه رسالت تو بی سابقه است و نه انکار امت ها پس در برابر مشکلات استقامت کن.

وی یکی از نکات مهم در امر تبلیغ دین را مخالفت عده ای از مردم دانست و گفت: در امر تبلیغ دین همواره مخالفانی وجود داشته بطوریکه امروز نیز در این امر برخی مخالفت و توطئه می کنند به عنوان مثال اگر آل بحرین از یک روحانی سلب تابعیت کرده این یک موضوع جدید نبوده بلکه قبل از این هم برخی از این کارها انجام می دادند.

تلاوت، تعلیم و تزکیه برنامه های پیامبران الهی

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد دو نکته موجود در عبارت «کذلک ارسلناک فی امه قد خلت من قبلها امم» آیه ۳۰ سوره رعد را تسلی و دلداری پیامبر و تهدید و هشدار نسبت به مخالفان دانست و افزود: خداوند در این عبارت علاوه بر دلداری دادن به پیامبر مخالفان وی را نیز تهدید کرده و خطاب به آن ها می فرماید اگر شما در مسئله دین مخالفت می کنید بدانید قبل از شما نیز دیگران مخالفت کرده اند لذا باید از سرنوشت آن ها عبرت بگیرید زیرا برای آن ها در دنیا عذاب و در آخرت عذابی شدیدتر بوده است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه عبارت «لتتلو علیهم الذی اوحینا الیک» آیه ۳۰ سوره رعد به وظیفه پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، افزود: مطابق این عبارت اولین وظیفه پیامبر تلاوت آیات قرآن و تلاوت وحی است و وظایف دیگر مانند تعلیم و تربیت و تزکیه بعد از وظیفه تلاوت قرآن خواهند آمد.

وی تصریح کرد: در علوم تربیتی بحثی مطرح بوده مبنی بر اینکه تعلیم مقدم بوده یا تلاوت که با مراجعه به قرآن پاسخ این سوال دریافت می شود، در چهار آیه قرآن تعلیم و تزکیه آمده که در سه آیه آن تزکیه بر تعلیم و در یک آیه تعلیم بر تزکیه مقدم شمرده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: برخی دانشمندان تعلیم را بر تزکیه مقدم دانسته و می گویند تا زمانیکه تعلیم نباشد تزکیه هم نخواهد بود که اگر به آیه ۳۰ سوره رعد مراجعه کنند درمی یابند که ابتدا تلاوت مقدم بوده سپس تزکیه و در نهایت تعلیم به دنبال آن می آیند لذا تلاوت، تعلیم و تزکیه به ترتیب برنامه پیامبران الهی بوده است.

«رب العالمین» شایسته عبادت است

آیت الله میرعمادی بیان داشت: معنای عبارت «وهم یکفرون بالرحمن قل هو ربی» اینگونه است، ای پیامبر این مخالفان نسبت به رحمن کفر می ورزند بگو رحمن رب من است، لذا این کفر ورزیدن به «رحمن» دلیلی دارد که برخی مفسران معتقدند این آیه در ماجرای صلح حدیبیه نازل شده زیرا وقتیکه پیامبر برای نوشتن متن این صلح به امام علی (ع) فرمود بنویس «بسم الله الرحمن الرحیم» این حرف باعث اعتراض فردی بنام «سهیل ابن امر» شد و گفت ما رحمن را قبول نداریم لذا این آیه اشاره به صلح حدیبیه دارد.

وی افزود: برخی دیگر از مفسران دیدگاه قبل را محل اشکال دانستند و گفته اند در صورتی عبارت «وهم یکفرون بالرحمن قل هو ربی» به صلح حدیبیه اشاره دارد که سوره رعد سوره مدنی بوده و در مدینه نازل شده باشد درحالیکه سوره رعد در مکه نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه مطابق دیدگاه برخی مفسران آیه ۳۰ سوره رعد پاسخ آیه ۶۰ سوره فرقان است، تصریح کرد: در آیه ۶۰ سوره فرقان خداوند دستور داده است برای «رحمن» سجده کنید که کافران می گویند «قالوا هو الرحمن» یعنی رحمن کیست؟ که آیه ۳۰ سوره رعد پاسخ آن ها را داده و می فرماید« «قل هو ربی» رحمن پروردگار من بوده پس سزاوار سجده است.

آیت الله میرعمادی افزود: مطابق آیات قرآن کسی شایسته عبادت بوده که «رب العالمین» باشد.

عامل توفیق انسان توکل و توجه به توبه است

وی عامل توفیق انسان در انجام رسالت الهی را مطابق عبارت «علیه توکلت والیه متاب» توکل و توجه به توبه دانست و گفت: عبارت «علیه توکلت والیه متاب» آیه ۳۰ سوره رعد درس بزرگی به ما می دهد یعنی اگر کسی می خواهد در انجام رسالت الهی موفق شود باید توکل کرده و به بازگشت و توبه توجه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در فرهنگ قرآنی علت اصلی توفیق انسان در انجام رسالت الهی توجه به مبدا و معاد است، عنوان کرد: خدای سبحان مبدا همه امور و قادر مطلق بوده و اگر کسی به این موضوع اعتقاد داشته باشد در کارهای خود به خدا توکل می کند و آن ها را به او واگذار می کند.

آیت الله میرعمادی توجه به مبدا و معاد را علت اصلی توفیق در کارها دانست و افزود: وقتی ما بدانیم هر کاری که انجام می دهیم محفوظ بوده و خداوند بابت آن ها پاداش می دهد کارهایمان را درست انجام می دهیم لذا علت اینکه برخی افراد کارها را درست انجام نمی دهند این بوده که به معاد توجه ندارند.

آرشیو اخبار