آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه دوشنبه 24 خردادماه در ششمین جلسه تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه آیه چهارم سوره رعد به نشانه های خداوند در زمین شناسی و گیاه شناسی اشاره دارد، اظهار داشت: آنچه در آیه چهارم سوره رعد مطرح شده مسئله زمین شناسی برای کشاورزی و باغداری بوده و یکی از راه های شناخت خداوند شناخت اسرار زمین است.

وی با اشاره به اینکه زمین تامین کننده تمام نیازهای مادی انسان است، عنوان کرد: سوخت لازم برای انسان و مواد خام موجود در معادن از زمین تامین می شود و امروزه زمین شناسی از اهمیت زیادی برخوردار بوده به‌طوریکه در اکتشافات و استخراج معاون، کشاورزی شهرسازی و راه سازی مطالعه زمین شناسی لازم است.

روزی انسان ها در لایه های مختلف زمین قرار گرفته است

این مفسر قرآن گفت: در آیه چهارم سوره رعد عبارت «و فی الارض قطع متجاورات» بدین معناست که زمین قطعه قطعه بوده که این قطعات نزدیک به هم هستند و کلمه «متجاورات» به معنای نزدیک و متصل به هم است یعنی زمین لایه لایه و متصل به هم است لذا این تعبیر نشان می دهد زمین به‌صورت قطعات مختلف در کنار هم قرار گرفته بطوریکه هر قطعه ای استعداد خاص و متفاوت خود را دارد.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه روزی انسان ها در لایه های مختلف زمین قرار گرفته است، افزود: اگر زمین یکنواخت و بصورت یک لایه بود تمام نیازهای انسان و جانداران برآورده نمی شد.

وی بیان داشت: از عبارت «و جنات من اعناب و زرع و نخیل» اینگونه برداشت می شود که بخشی از زمین برای زراعت، بخشی برای ایجاد تاکستان و بخشی دیگر برای ایجاد نخلستان است و خداوند در این آیه به دو میوه انگور و خرما اشاره می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: برخی مفسران معتقدند علت اینکه خداوند در سوره رعد به دو میوه انگور و خرما اشاره می کند این بوده که یکی از آن ها در مناطق سردسیر و دیگری در مناطق گرمسیر روییده می شود و برخی دیگر از مفسران معتقدند علت اشاره به این دو میوه این بوده که در میان میوه ها انگور و خرما دارای انواع گوناگون هستند.

هر چه زمان می گذرد تفسیر قرآن روشن تر و مشخص تر می شود

آیت الله میرعمادی ادامه داد: در عبارت «صنوان و غیر صنوان یسقی بماء واحد» از آیه چهارم سوره رعد «صنوان» به معنای شاخه ای که از تنه اصلی درخت روئیده می شود بوده و مطابق تفسیر این عبارت برخی از زراعت ها مانند گندم از یک پایه بوده و برخی دیگر از شاخه های متعدد ایجاد می شوند و همگی از یک آب سیراب می شوند.

وی با اشاره به اینکه مقصود از عبارت «صنوان و غیر صنوان» این بوده که از یک تنه درخت با پیوند زدن ده ها میوه بدست می آید، یادآور شد: قرآن می خواهد بگوید استعدادهای گوناگون زمین و درختان و نباتات همگی از یک بذر بوده و از یک آب سیراب می شوند.

این مفسر قرآن  با بیان اینکه هر چه زمان می گذرد تفسیر قرآن روشن تر و مشخص تر می شود، تصریح کرد: مطابق معنای عبارت «و نفضل بعضها علی بعض فی الاکل»  خداوند می فرماید ما بعضی از میوه های خوردنی را بر بعضی دیگر برتری دادیم که مطابق تفسیر این آیه، برتری برخی محصولات به دلیل بهره دهی بیشتر، خواص و آثار زیادتر، رنگ و زیبایی بالاتر و یا بالا بودن ارزش خوراکی آن هاست.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه مطابق آیات قرآن تنوع میوه ها با رنگ، مزه، بو و خواص مختلف همگی از نشانه های خداوند است، افزود: انسان های عاقل و متفکر با نگاه کردن به این محصولات ایمان خود را تقویت کرده و به عظمت خداوند پی می برند ولی برخی دیگر تنها شکمشان را پر می کنند.

وی اضافه کرد: معنای عبارت «ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون» این بوده که در مواردی که در ابتدای این آیه آمده است نشانه هایی وجود دارد برای گروهی که تفکر می کنند.

آرشیو اخبار