آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه 8 تیرماه در بیست و یکمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان موضوع آیه ۲۳ و ۲۴ سوره رعد را پاداش انسان های عاقل دانست و اظهار داشت: یکی از سنت های الهی در عالم هستی دادن پاداش و کیفر است یعنی خداوند هیچ کار خوبی را بدون پاداش و هیچ کار بدی را بدون مجازات نمی گذارد.

بهشت مخصوص ولایتمداران است

وی با اشاره به اینکه آفرینش بر مبنای پاداش و کیفر است، افزود: عدالت خداوند اقتضا می کند به کار خوب پاداش و به کار بد کیفر دهد و عقل انسان نیز بر دادن پاداش به نیکوکاران و دادن کیفر به بدکاران تاکید دارد.

 نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه چون دنیا ظرفیت پاداش و کیفر را ندارد عدالت و عقل حکم می کند که پاداش و کیفر به جهان دیگری موکول شود، عنوان کرد: پاداش و کیفری که خداوند می دهد واقعی بوده و مطابق با عمل است اما پاداش و کیفر دنیا قراردادی است به همین دلیل خداوند به برخی اعمال در این دنیا پاداش می دهد و به برخی دیگر در آخرت پاداش می دهد زیرا دنیا ظرفیت برخی پاداش و کیفرها را ندارد.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه مطابق آیات سوره رعد پاداش انسان های عاقل عاقبت نیکو است، بیان داشت: عاقبت به خیری بزرگترین پاداش است زیرا عاقبت نیکو دو اثر داشته بطوریکه به انسان آسایش و آرامش بخشیده و او را امیدوار می کند.

وی پاداش دوم خردمندان را مطابق عبارت «جنات عدن یدخلونها» آیه ۲۳ سوره رعد وارد شدن به بهشت ابدی دانست و گفت: در قرآن کلمه «جنات» ۱۳۷ مرتبه به کار رفته است که ۱۱ مورد آن به‌صورت «جنات عدن» است که مطابق نظر برخی مفسران منظور از «جنات عدن» بهشت مخصوص ولایتمداران است.

صبر و استقامت پشتوانه همه اعمال و کردار است

آیت الله میرعمادی افزود: مطابق مفهوم عبارت «و من صلح من آبائهم و ازواجهم و ذریاتهم» پاداش افراد صالح این بوده که به تنهایی وارد بهشت نشده بلکه پدران، همسران و فرزندان آن ها نیز همراه آنان وارد بهشت می شوند که این تعبیر در مورد شهدا و انسان های عاقل صدق می کند لذا اگر خداوند کسی را دوست بدارد کوچکترین ناراحتی برای او نمی پسندد و همه افراد صالح خاندان او را همراهش به بهشت می فرستد.

ایشان ادامه داد: مطابق تفسیر عبارت «والملائکه یدخلون علیهم من کل باب» هنگامیکه انسان های عاقل وارد بهشت می شوند فرشتگان از هر دری بر آن ها وارد شده و به استقبال آن ها می آیند و این یکی دیگر از پاداش های خردمندان است.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از تفسیر آیه ۲۳ سوره رعد بهشت هشت در دارد، بیان داشت: مطابق این آیه انسان های عاقل نیز دارای هشت صفت بودند که هر کدام از آن ها مطابق با هر صفت خود از یک در بهشت وارد آن می شوند لذا هر دری از بهشت برای یک عمل انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: مطابق مفهوم آیه ۲۴ سوره رعد «سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» فرشتگان هنگامیکه انسان های عاقل وارد بهشت شده به آن ها سلام گفته و بر صبر و استقامت آن ها درود می فرستند و می گویند چه پایان خوبی در این سرا نصیبتان شد.

آیت الله میرعمادی صبر و استقامت را پشتوانه همه اعمال و کردار دانست و عنوان کرد: در آیه ۲۴ سوره رعد فرشتگان به انسان بخاطر داشتن صبر و استقامت درود می فرستند لذا علت اینکه در میان همه صفات انسان روی صفت صبر تکیه شده این بوده که صبر و مقاومت پشتوانه همه اعمال و کردار است.

وی صبر را کلید پیروزی و مقاومت را کلید بهشت دانست و افزود: ملت ایران در سایه مقاومت برکات زیادی به دست آورد به‌طوریکه امنیت، پیشرفت و استقلال کشور و دستیابی به علوم و فنون مختلف به‌خاطر مقاومت ملت بوده است.

آرشیو اخبار