آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه 6 تیرماه  در نوزدهمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان موضوع آیه ۱۹ تا ۲۲ سوره رعد را نشانه های اولوالباب (صاحبان عقل و خرد) دانست و اظهار داشت: یکی از واژه هایی که در قرآن فراوان به کار رفته است واژه اولوالباب بوده بطوریکه ۱۶ مرتبه در قرآن تکرار شده و مورد خطاب قرار گرفته است.

عقل پیامبر(ص) درونی انسان است

وی با بیان اینکه هیچ دینی به اندازه دین اسلام به موضوع عقل اهمیت نداده است، عنوان کرد: اگر این اسلام را دین بر پایه عقل و خرد نامگذاری کنیم سخن گزافی نیست زیرا خداوند بسیار برای عقل ارزش بسیار قائل شده و عقل در قرآن از جایگاه والایی برخوردار است.

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه بر اساس آیات و روایات ارزش انسان به عقل و خرد و میزان فهم و درک او است، بیان داشت: عقل موجب برتری و امتیاز انسان بر دیگر موجودات می شود بطوریکه در برخی روایات آمده است نیمی از شخصیت انسان را عقل و نیمی دیگر را احساسات و عواطف تشکیل می دهد لذا شخصیت انسان مرکب از عقل و عواطف است.

آیت الله میرعمادی عقل را پیامبر درونی انسان خواند و افزود: بر اساس روایات خداوند برای انسان دو پیامبر فرستاده است یکی پیامبر بیرونی که تعداد آن ها ۱۲۴ هزار نفر بوده و دیگری پیامبر درونی است و منظور از آن عقل است.

وی عقل را قوه تمیز و تشخیص و منبع درک دانست و اضافه کرد: انسان به واسطه عقل رشد کرده و پیشرفت جوامع بشری مدیون عقل است و مطابق روایات هر جامعه ای که عقل خود را بکار بیندازد به رشد و پیشرفت می رسد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه قرآن، سنت، عقل و اجماع منبع استنباط احکام اسلام از سوی علما و مجتهدین هستند، عنوان کرد: عقل منبع ادراک، استنباط و شعور بوده است.

نشانه های انسان عاقل

آیت الله میرعمادی به نشانه های انسان عاقل اشاره کرد و گفت: در آیات ۱۹ تا ۲۲ سوره رعد به هشت نشانه انسان عاقل اشاره شده است و در آیه ۱۹ سوره رعد «افمن یعلم انما انزل الیک من ربک الحق کمن هو اعمی انما یتذکر اولو الالباب» آمده است که گاهی غبار روی عقل انسان را می گیرد و انسان نیاز به تذکر دارد.

وی با اشاره به اینکه خرافات غباری است که روی عقل انسان را می گیرد، بیان داشت: برخی آداب و رسم در جامعه وجود داشته که باعث می شود روی عقل غبار بنشیند لذا مطابق آیه ۱۹ سوره رعد قرآن صاحبان عقل را در مقابل افراد نابینا قرار داده بدین معنا که فردی که عقل خود را بکار نمی گیرد مانند انسان نابینا است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد اولین نشانه انسان عاقل را وفای به عهد و پیمان دانست و گفت: مطابق آیه ۲۰ سوره رعد «الذین یوفون بعهد الله ولا ینقضون المیثاق» کلمه «عهد الله» به معنای پیمان الهی است لذا خداوند از بشر سه پیمان گرفته که پیمان اول، پیمان فطری بوده و شامل صفات خداجویی، کمال خواهی و حقیقت طلبی است، پیمان دوم پیمان عقلی بوده که به معنای درک حقایق و اثبات مبدا و معاد است و پیمان سوم بنام پیمان تشریعی بوده که معنای آن عمل به واجبات و مستحبات و دوری از گناه است.

آیت الله میرعمادی از دیگر نشانه های انسان عاقل را پایبندی به پیمان های عقلی، فطری و تشریعی دانست و افزود: نمونه وفای به عهد در جریان مذاکرات هسته ای مشاهده شد بطوریکه ما در این مذاکرات پیمان بستیم و رهبری فرمود ما به پیمانی که بسته ایم عمل کرده ولو اینکه به ضرر ما باشد آن را نقض نمی کنیم و به آن پایبند هستیم زیرا این مبنای قرآنی ماست.

وفای به عهد بالاترین سرمایه اجتماعی

وی یکی از پیمان های موجود در اسلام را عهد و پیمان ولایی دانست و افزود: این پیمان بین رهبری امت و امت بسته می شود.

 نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه وفای به عهد در اسلام واجب است، عنوان کرد: مطابق دین اسلام کسانیکه پیمان شکنی می کنند دین ندارند لذا باید این اسلام را به جامعه معرفی کرد اسلامی که برای عقل ارزش قائل بوده و نشانه عاقل را پایبندی به عهد و پیمان می داند.

آیت الله میرعمادی وفای به عهد را بالاترین سرمایه اجتماعی دانست و گفت: اگر جامعه به عهد خود پایبند باشند اعتماد عمومی جلب می شود و با عهد شکنی اعتماد عمومی سلب خواهد شد.

وی بیان داشت: در آیه ۲۱ سوره رعد «والذین یصلون ما امر الله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب» به سه نشانه انسان عاقل اشاره شده بطوریکه خداوند در این آیه می فرماید انسان های عاقل کسانی هستند پیوند و ارتباط برقرار می کنند نسبت به کسانیکه خدا دستور ارتباط با آن ها را داده است لذا یکی از نشانه های عاقل بجاآوردن صله رحم است.

این مفسر قرآن مسئله خشیت و ترس از عذاب پروردگار را از دیگر نشانه های افراد عاقل دانست و افزود: افراد عاقل کسانی هستند که از حسابرسی بد روز قیامت می ترسند.

آیت الله میرعمادی اضافه کرد: مطابق عبارت «والذین یصلون ما امر الله به ان یوصل» آیه ۲۱ سوره رعد انسان در زندگی اجتماعی باید با عده ای ارتباط داشته و از عده ای دوری کند لذا مسئله ارتباط در اسلام تعریف شده است به عنوان مثال ارتباط با خویشاوندان، دوستان، امامت و ولایت و ارتباط های علمی، شغلی و ... همگی در اسلام تعریف شده اند.

وی ادامه داد: چگونگی ارتباط انسان با خداوند، طبیعت، همنوعان، ملت ها، امامان و ... شاخص هایی دارد که باید تبیین و تشریح شوند.

آرشیو اخبار