آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه چهارشنبه 27 خردادماه در هشتمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان به پیام مقام معظم رهبری به این جلسه تفسیر اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه افطاری که در محضر رهبر انقلاب داشتیم گزارشی از برگزاری تفسیر قرآن در شب های ماه رمضان ارائه دادیم که ایشان ضمن ابراز رضایت از این برنامه فرمود هر چه می توانید برنامه تفسیر قرآن را ادامه دهید و با جوانان در رابطه با قرآن کار کنید زیرا این یک کار خوب و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه آیه ششم سوره رعد در مورد درخواست تعجیل در عذاب از سوی قوم لجوج کفار است، عنوان کرد: مردم در برابر دعوت پیامبر (ص) به خداپرستی سه دسته بودند دسته اول افرادی که دارای فطرتی پاک و سالم بوده و دعوت پیامبر را پذیرفتند، دسته دوم انسان های بی تفاوتی بودند که به این دعوت کاری نداشتند و دسته سوم افرادی بودند که قرآن از آن ها به عنوان کفار لجوج یاد می کند زیرا اهل منطق، دلیل و استدلال نبودند.

این مفسر قرآن اضافه کرد: این کفار لجوج به پیامبر (ص) تهمت می زدند و وعده های ایشان را فریب و دروغ می دانستند و از پیامبر می خواستند برای اثبات حقانیت خود بر آن ها عذاب نازل کند که آیه ششم سوره رعد به درخواست تعجیل در نازل شدن عذاب از سوی کفار لجوج اشاره می کند.

آیت الله میرعمادی بیان داشت: معنای عبارت «و یستعجلونک بالسیئه قبل الحسنه» این بوده که کفار لجوج به جای تقاضای هدایت و آمرزش درخواست تعجیل در عذاب می کنند.

وی به نمونه ای از لجاجت کفار و تعجیل آن ها برای دچار شدن به عذاب و کیفر اشاره کرد و گفت: در ماجرای غدیر که پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را به امامت منصوب کرد یکی از کفار لجوج به پیامبر (ص) گفت برای اینکه بدانیم امامت علی (ع) حق است پس باران سنگ بر ما ببارد که سنگی از آسمان بر فرق او وارد شد و او را از بین برد که قرآن دراینباره می فرماید این ها دچار عذاب دردناک شدند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به دلایل درخواست کفار برای وارد شدن عذاب بر آن ها اشاره کرد و بیان داشت: این افراد به دلیل نداشتن ایمان و باور نکردن قهر و غضب الهی تصور می کردند خداوند آن ها را عذاب نمی کند لذا درخواست uذاب می کردند همچنین حسادت آن ها به پیامبر و تحمل نکردن موضوع پیامبری ایشان باعث شده بود درخواست عذاب کنند.

آیت الله میرعمادی احساس یاس و ناامیدی و شکست در کفار را از دیگر علل درخواست آن ها برای نزول عذاب دانست و افزود: لجاجت، تعصب کورکورانه و نپذیرفتن حق از دیگر دلایل درخواست کفار برای تعجیل در عذاب بوده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن در مقابل درخواست کفار لجوج برای تعجیل در عذاب چهار پاسخ می دهد، عنوان کرد: در عبارت «وقد خلت من قبلهم المثلات»، «مثلات» به معنای عقوبتها است و «مثله» عذاب و عقوبتی است که به انسان روی می آورد لذا پاسخ اول قرآن به کفار این بوده که ای کفار لجوج فرستادن عذاب کار آسانی است و تاریخ گذشتگان بهترین الگو و نمونه برای اثبات این مطلب است.

این مفسر قرآن هدف از ارسال پیامبران را مطابق آیات قرآن از جمله عبارت «و ان ربک لذو مغفره للناس» هدایت مردم دانست نه عذاب آن ها و افزود: بر خلاف برخی تصورها پیامبران برای عذاب مردم مبعوث نشده اند بطوریکه برخی تصور می کنند امام زمان (ع) با ظهور خود با شمشیر مردم را قلع و قمح می کند در حالیکه این گفته ها دروغ است زیرا ایشان مظهر رحمت و مایه هدایت است.

آیت الله میرعمادی سنت خداوند را مهلت دادن به کافران برای توبه و بازگشت به سوی خداوند دانست و گفت: خداوند انسان را با همه بدی ها دوست دارد و می خواهد او به راه راست هدایت شود به همین دلیل همواره توبه انسان ها را می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق قرآن هیچ چیز مانع عذاب خداوند نخواهد بود، بیان داشت: مطابق عبارت «و ان ربک لشدید العقاب» آیه ششم سوره رعد قهر و غضب خداوند شدید بوده و اگر بخواهد بر کفار عذاب نازل می کند لذا خداوند شدید العقاب بوده همچنان که ذو مغفرۃ است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در آیه ششم سوره رعد دو مورد از اسامی الهی بکار رفته است، بیان داشت: ذو مغفرۃ و شدید العقاب از اسامی حسنی الهی بوده که در کنار هم آمدن مغفرت وسیع پروردگار و عذاب شدید الهی با یکدیگر برای انسان این پیام را دارد که باید همیشه بین خوف (ترس) و رجاء (امید) باشد.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: دو اسم ذو مغفرۃ و شدید العقاب این درس را به ما می دهد که در زندگی نه باید مغرور و نه مایوس شد.

آرشیو اخبار