آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه 30 خرداد در جلسه تفسیر آیه ۲۳ سوره «حدید» با این عنوان «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی‌ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ» اظهار داشت: این آیه دلیل و علت پیدایش بعضی از حوادث است.

تمام حوادث تلخ و شیرین برای تکامل انسان است

وی با اشاره به چرایی وقوع حوادث در قرآن عنوان کرد: در قرآن آمده که این حوادث برای امتحان انسان است و انسان در حوادث بد به آنچه از دست می دهد نباید مایوس شود و آنچه به انسان نیز داده می شود نباید خوشحال باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه خداوند در نعمت و نقمت انسان را امتحان می کند عنوان کرد: گاهی خداوند به انسان نعمت می دهد و گاهی نعمت را از انسان می گیرد که در هر صورت این دو برای امتحان انسان است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه انسان باید بداند تمام حوادث تلخ و شیرین برای تکامل انسان است ادامه داد: اندوه خوردن بر گذشته و سر مست شدن بر داشته ها هیچ کدام برای انسان زیبنده نیست و باید بداند که حکمت این کارها چیست و اگر بداند به طور قطع در زندگی آرامش دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خداوند هر متکبر، متوهم، فخر فروش را دوست ندارد گفت: خداوند می فرماید علت اینکه افراد دچار تکبر و خودخواهی می شوند خیال پردازی در نعمت ها است و مجازات این امر ترد شدن از درگاه خداوند است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد تاکید کرد: ترد شدن از درگاه خداوند بدترین عذاب است.

دو عامل بخل ورزیدن

آیت الله میرعمادی در ادامه سخنان خود با اشاره به تفسیر آیه ۲۴ سوره «حدید» با این عنوان که «الَّذینَ یَبْخَلُونَ وَ یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ مَنْ یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ» گفت: متکبر و فخر فروش کسی است که هم خودش بخل می ورزد و هم به دیگران دستور می دهد که بخل بورزند.

وی با بیان اینکه برخی علاوه بر اینکه بخل می ورزند دیگران را هم وادار به بخل ورزیدن می کند گفت: لازمه دلبستگی به دنیا تکبر و غرور است و لازمه تکبر و غرور فخر فروشی است و لازمه فخر فروشی بخل ورزیدن و وادار کردن دیگران به بخل است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با طرح این سوال که چرا برخی از انسان ها بخل می ورزند و دیگران را نیز وادار به بخل ورزیدن می کنند؟ گفت: علت این امر این بوده چون می دانند اگر دیگران بخل نورزند این افراد رسوا می شوند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه بخل عبارت از خود داری کردن از بذل و بخششی که در شرع و عرف مردم پسندیده است افزود: انسان بخیل کسی است که خیال می کند انفاق کند از مالش کم شده است و بخل انواع و اقسام دارد، گاهی بخل در مال واجب مانند زکات و خمس است که پرداخت نمی شود و گاهی بخل در حقوق واجبی مانند نفقه بوده که پرداخت نمی شود و گاهی بخل در کمک کردن به دیگران است و گاهی بخل در امور معنوی مانند علم است.

وی با تاکید بر اینکه در آیه ۲۴ سوره «حدید» دو چیز به عنوان عامل بخل ذکر شده است افزود: یکی خودخواهی، غرور و تکبر و دوم مال دوستی و ثروت پرستی و دل بستگی به دنیا عامل بخل هستند.

انسان بخیل از خداوند دور و به آتش جهنم نزدیک است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نشانه بخل را بهانه تراشی و عذر آوردن عنوان کرد و گفت: در روایات راجع بخل فراوان مذمت شده به طوری که پیامبر می فرماید انسان بخیل از خدا و مردم دور و به آتش جهنم نزدیک است.

آیت الله میرعمادی در روایت آمده که دو نفر وارد بهشت نمی شود یکی انسان حریص و دوم انسان بخیل ادامه داد: به قدری صفت بخل بد بوده که در روایتی به نقل از امام علی(ع) آمده است که نگاه به انسان بخیل قساوت قلب می آورد و با انسان بخیل مشورت نکنید.

وی با اشاره به روایت دیگر از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه سه چیز باعث هلاکت است گفت: بخل، حرص و هوای نفس موجب هلاکت است و ایشان فرمودند که انسان جاهلی که سخاوتمند باشد خداوند او را بیشتر از انسان عابد بخیل دوست دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: پیامبر (ص) فرمود که مردم چهار دسته هستند که شامل سخاوتمند، کریم، بخیل و انسان پست است.

 

آخرین اخبار